Els Ponts de París

CAPinicial PARISPont CAPFeia anys i panys que no havíem estat a París. Gaudir d’un cap de setmana llarg era l’excusa perfecta per tornar-hi. Retrobar-se amb aquest nucli de la història era un àpat apetitós. La nostra intenció no era la de comprovar si la Mona Lisa ens faria l’ullet. El nostre objectiu consistia en trescar pels llocs més emblemàtics de la ciutat; contemplar tot el seu abast des de les alçades de l’església del Sagrat Cor (Montmartre) i la Torre Eiffel i, especialment, córrer la riba esquerra del Sena i admirar els seus ponts i passarel·les. És el que vam fer.

CONSELLS per a viatgers ocasionals

  • París des de l’aeroport (Orly / Charles De Gaulle): l’opció que vam trobar més convenient va ser el transport en OrlyBus. Fàcil, econòmic, ràpid. Et porta fins prop de Montparnasse. Des d’allí en Metro fins l’allotjament.Eiffel apt
  • Allotjament: ens vam decidir per un hotel prop de la Gare de Lyon (terminal del TGV). Volíem tornar a Barcelona en TGV a les 7:15h. Des de l’hotel podríem ser a l’andana en 5 minuts. Tanmateix, sense aquest condicionant, hagués sigut millor trobar un hotel ubicat al centre històric.
  • Àpats: París és molt car. Una bona solució per a l’esmorzar és escollir un hotel amb esmorzar inclòs. El nostre consell per a l’àpat de migdia és  comprar un entrepà en una de les moltes boulangeries (llevat de diumenges) i fruita (botigues de fruita). També és útil comprar algun paquet de 6 botelles d’aigua (50cl) en el súper més proper. El vi i la cervesa són molt cars, però un no pot resistir fer una bona cervesa en un dia de tresc durant els àpats. El gran àpat del dia es pot fer a partir de les 19:00h. El primer dia, un xic cansats, vam tenir la sort de fer una gran troballa. Vam fer un àpat més substanciós al Café Bar Le Parisien (54 Rue du Four). Le Parisien ens va sorprendre agradablement. Altament recomanable: servei atent i exquisit, cuina tradicional de mercat, gens sorollós, preus raonables.

DESCRIPTIULouvre

  • Primera jornada (divendres, 2 de juny): la primera jornada va durar 14 hores. A les 8:00h la vam iniciar al pont d’Austerlitz per la riba esquerra fins Notre Dame. Allí va començar el nostre tresc més clàssic:  Museu del Louvre, jardins de les Tulleries, Place de la Concorde, les Champs Élysées, Arc de Triomphe de l’Étoile, Trocadéro, Tour Eiffel, Seine, Champ de Mars, École Militaire, Les Invalides, Rue de Sêvres, Rue du Four, Quartier latin, Boulevard St. Germain, Sena, Gare d’Austerlitz, Gare de Lyon. Eren les 22:00h quan vam arribar sota sostre. Bon descans.
  • Segona jornada (dissabte, 3 de juny): la segona jornada va ser més pausada; no menys intensa. Barri llatí, Bon Marché (ja no és el que era; sembla un ‘Corte Inglés’), Panteó (dedicat als personatges que han marcat la història de França), Museu de Cluny (val la pena una visita; és de franc), tresc per Montmartre i pujada a la cúpula de l’església del Sagrat Cor (excel·lent vista sobre la ciutat). La pluja ens fa desistir de pujar a la torre Eiffel.  A les 19:00h, amb pluja parisina, vam decidir fer l’àpat del dia a l’Ile de Saint Louis (on es diu que el m2 es cotitza a 50.000€) en un cafè brasserie restaurant (Cassoulet maison) de cuina casolana que vam trobar només entrar a l’illa.
  • Tercera jornada (diumenge, 4 de juny): aquesta jornada la repartim entre la pujada a la Tour Eiffel i el projecte de caminar des del Pont d’Iéna al d’Austerlitz. Si no ens vam descomptar, vam fer els 638 escalons de pujada i els equivalents de baixada.  Tampoc és tant; un pare pujava amb el seu nen de 4 anys. Des de d’alt, la vista panoràmica de la ciutat és esplèndida; un es fa una idea de l’abast d’aquest nucli històric. Per acabar la nostra visita-tresc vam caminar per la riba esquerra del Sena des de la torre fins la Gare de Lyon. Vam consignar els 18 ponts d’aquest tram de riu (Pont d’Iéna – Pont d’Austerlitz).

 

ELS PONTS DE PARÍSCap2 cadenats

L’Île de la Cité i l’Île de Saint Louis han marcat París des dels seus inicis com a ciutat. Els belgues parisii van recalar allí ara ja fa més de 2.300 anys i van trobar que aquestes illes eren d’allò més avinent per iniciar el seu esdevenir històric: lloc amb aigua, de fàcil defensa i propici per al comerç i, com no, cobrar peatge per travessar el Sena.

A dia d’avui, 37 ponts i passarel·les travessen el Sena al llarg de 14km. El nostre projecte era caminar i admirar-ne 35. Ai las, vam ser massa ambiciosos i només en vam poder fer 18. Prometem que en propera visita farem els 37. Vam decidir fer la distància des de el Pont d’Iéna (Tour Eiffel) fins el Pont d’Austerlitz (Gare d’Austerlitz). Vam caminar sempre per la riba esquerra del riu (la nostra ‘gauche divine‘).

Aquí es mostra la relació dels 18 ponts del nostres tresc. Les imatges poden no ser de gran qualitat, però són les nostres imatges:

  1. Pont d’Iéna: pont presidit per la Tour Eiffel. Construcció iniciada el 1807 en record de  la batalla d’Iéna (triomf de Napoleó contra Prussia).
  2. Passerelle Debilly: porta el nom del General Debilly, mort en la batalla d’Iéna (1806). Construcció dins el marc de l’Exposició Universal de 1900.
  3. Pont d’Alma: finalitzat el 1856 i que conmemora la batalla d’Alma (Guerra de Crimea, 1854).
  4. Pont des Invalides: construcció iniciada l’any 1824. Els temes al·legòrics riu amunt representen les victòries militars terrestres; riu avall, les victòries marítimes.
  5. Pont Alexandre III: sens dubte, el més ornamentat de París. El disseny és de Gustave Eiffel i es va completar l’any 1900. Connecta el Grand Palais i la tomba de Napoleó als Invalides.
  6. Pont de la Concorde: dissenyat l’any 1787. Curiositat: es van fer servir pedres de la presó de la Bastille per a la seva construcció (Revolució de 1789).
  7. Passarelle Léopold-Sédar-Senghor: passarel·la de recent construcció (1999). Porta el nom del president del Senegal, poeta i primer membre africà de l’Académie française.
  8. Pont Royal: encarregat el 1689 pel rei Louis XIV (le Roi Soleil). Aquell rei que de jove li deia a la seva mare que volia una residència com calia (Versailles); no aquella ‘cort de porcs‘ que era el Louvre!
  9. Pont du Carrousel: inaugurat l’any 1834. El seu nom li ve pel fet que es va situar estratègicament davant les Tuileries, entre el museu del Louvre i l’Arch de Triomphe du Carrousel.IMG_9638
  10. Passerelle des Arts: en aquest lloc es va ubicar el primer pont de metall de París. Completat el 1804 (Napoleó I). Fins fa poc era el símbol de l’amor sense fronteres i atemporal. Era el pont dels cadenats amororos fins que el 2010 es van substituir les baranes metàl·liques (no suportaven el pes dels cadenats!) per unes de vulgar metacrilat. Ara aquesta tradició s’ha traslladat al Pont Neuf; però l’ajuntament ha trobat una solució interessant.
  11. Pont Neuf: el pont dels 381 caps de pedra, tots diferents (. El pont més antic de la ciutat. Inaugurat el 1607 per Enric IV, aquest va ser el primer pont que va creuar tota l’amplada del Sena. Es va convertir en el centre ‘neuràlgic’ de la ciutat. Freqüentat per malabaristes, músics, senyores de vida alegre i tota mena de personatges que feien les ‘delícies’ de carteristes. Carteristes no em vam veure; trilers sí. Moltíssims cadenats en les baranes centrals; cadenats que no duren gaire temps. Les baranes estan fixades amb cargols. Quan estan atapaïdes de cadenats (un cop al mes generalment) funcionaris de l’ajuntament substitueixen les baranes. Ai las, l’amor cadenat ja no és tan permanent.
  12. Pont Saint Michel: connecta la riba esquerra amb l’Île de la Cité. Data del 1378. Es va enfonsar l’any 1408; s’havien construït cases a banda i banda. Reconstruït. La història més recent és truculenta: massacre de París (1961) en que molts algerians van ser assassinats i llançats al Sena.
  13. Petit Pont Cardinal Lustiger: existeix com a lloc de pas des dels inicis de la ciutat. La versió actual data de 1853; diuen que es tracta de la ‘versió 25’.
  14. Pont au Double: vetigis de peatge des de 1634. El peatge: un double denier o double tournois per finançar la seva construcció.
  15. Pont de L’Archevêché: comunicava amb l’arquebisbat, prop de Notre Dame. Data de 1828.
  16. Pont de la Tournelle: data de l’època medieval (de fusta, inicialment). El nom fa referència a una torreta que hi havia al fort de Philippe Auguste.
  17. Pont de Sully: per a vianants des de 1838. Peatge fins el 1872. El pont actual data de 1876.
  18. Pont d’Austerlitz: commemoració de la victòria de Napoleó en la batalla dels “Tres Emperadors” a Austerlitz  (actual república txeca) del 1805. Napoleon I, Tsar Alexander I i Emperador Francis II. Construcció finalitzada el 1806.IMG_9757
Aquesta entrada ha esta publicada en Tresc, Viatges. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.